Vad betyder mat för dig? För mig handlar det om en balans mellan bra kost och träning.

Vi är upptagna med arbete, barn, familj, träning, fritidsintressen, vänner, hus, hund…onekligen lever många i en stressig och något pressad tillvaro där vi kanske inte hinner stå och laga allt från grunden varje dag. När vi är stressade är det extra viktigt att vi får i oss tillräckligt med vitaminer, mineraler och nyttigt fett. Detta är mitt fokus när jag tänker mat.

Det talas mycket om den glutenfria kosten och i samband med den risken för ett lågt fiberintag och även ett sämre vitamin- och mineralintag.

Så hur är det möjligt att äta nyttigt, snabbt och få i sig tillräckligt med fibrer, vitaminer och mineraler samtidigt som vi har ett fullspäckat schema och särskilt om du inte tål gluten? Och hur är det möjligt att i några meningar sammanfatta mina tips, min kunskap om mat och hur jag tänker kring hälsa?

Varje gång du äter gör du ett val som påverkar din hälsa. Du bestämmer själv vad du ska äta och kan påverka det du ska äta själv. Jag tror inte på några snabbdieter utan på varaktig förändring. Jag sätter hälsan först. Om du förändrar ditt ätbeteende på lång sikt kan du förändra ohälsa till hälsa.

Det absolut snabbaste och kortaste tipset är att tänka enligt vår traditionella tallriksmodell och regnbågens färger. Frukt, grönsaker och rotfrukter med starka färger innehåller fler skyddande ämnen. Tillsätt även torkad frukt, bär, nötter och kallpressade oljor (då de inte förstörts genom kemisk process eller upphettning och har alla näringsämnen kvar).

Min kost består mestadels av grönsaker, frukt, råmat (som utgör grunden för min kost) och även naturligt glutenfria sädeslag, fett, fröer, nötter och gräs som innehåller massor av viktiga näringsämnen och långsamma kolhydrater. Rena råvaror. En sådan kost blir per automatik basbildande, inflammationsdämpande och blodsockerbalanserande.

Om du har celiaki (eller utesluter gluten av andra orsaker) vad ska du då äta för att inte få bristsjukdomar? Det är en intressant diskussion då de flesta livsmedel i sin rena form är naturligt fria från gluten såsom exempelvis grönsaker, frukt, nötter, frön, baljväxter, rotfrukter, naturligt glutenfria spannmål och även kött, fisk, mejeriprodukter, skaldjur och ägg (för dom som äter det). Du behöver med andra ord äta bra med kolhydrater, fett och protein och även vitaminer, mineraler och antioxidanter för att inte få allvarliga bristsjukdomar. För de flesta av oss som äter en varierad välbalanserad kost behövs inga kosttillskott. Det beror med andra ord inte på om kosten är glutenfri eller ej utan hur du sätter samman dina huvudsakliga måltider.

Troligtvis får du en kost som är fattig på fibrer och baserad på raffinerad stärkelse om du äter inte äter en varierad kost och bara lever på halv- och helfabrikat. Det finns många som äter en bulle då och då, lite godis ibland och annat. Ät för all del på tänker jag! Det är helheten som räknas! Äter du huvudsakligen bra så är det OK med den där bullen, godiset och så vidare. Det finns däremot alltför många som äter hel- och halvfabrikat varje dag och till alla måltider! Då får de inte i sig något varierat intag.

Jag lyssnar på min kropp och ger den näringen den behöver. Lyssnar du också på din? Har du funderat på vad du äter och varför? Vad äter dina barn? Jag är INTE för pekpinnar när det gäller matintag! Och självklart ska vi inte krångla till allting. Ibland får vi göra det extremt enkelt för oss. Särskilt nu i sommartiden då jag personligen går in i ett slags semestermode och vill äta snabba och ändå hälsosamma måltider så jag får i mig tillräckligt med energi. Och med två tonåringar som gärna äter dygnet runt är det extra viktigt att tänka på varierat intag och SUPER långsamma kolhydrater.

Till sist; den mycket intressanta myten om att allt ”mörkt bröd” innehåller mer fibrer än ljust. Ofta när jag receptutvecklar för Schär använder jag mig av deras bröd. Jag skriver valfritt bröd där det inte har någon större betydelse för resultatet i smak. Ibland skriver jag just vilket bröd som jag smakmässigt tycker gör sig bäst i det recept jag utvecklat. Många använder då de mörkare bröden i tron om att de innehåller mer fibrer. Detta är helt fel. Classic innehåller lika mycket fibrer som Flerkorn och Vital. Låt inte ögat lura dig. Att bröden dessutom är bakade på surdeg gör att du får i dig långsammare kolhydrater. För att slopa denna myt har jag tagit fram två av mina favoritrecept ”Post träning” i nästa bloggpost.

Kom ihåg att det är HELHETEN som räknas!
Enjoy your summer, Love M. 😊