Vad betyder att ”unna sig” någonting för Dig?

Mat är laddat. Vi är mer medvetna än någonsin idag på vad vi stoppar i oss. Hur kommer det sig att det har blivit så laddat?

I allmänhet är det negativa känslor som utlöser ett ”unna sig” behov. Vi firar med mat när vi tycker att vi har gjort någonting bra och vi ”tröstar” oss med mat när vi är ledsna; när vi känt oss stressade; när vi eller andra haft stora krav på oss; när vi är missnöjda. Andra exempel kan vara när vi har relationsproblem, kommunikationsproblem, brist på uppskattning, tristess, jagade av alla borde eller måsten etcetera.

Var närvarande. Börja leva här och nu. Hur kan vi bli mer närvarande?

Eckhart Tolle förklarar det så här: ” It´s not what you think it is! You can´t think about presence, and the mind can’t understand it. Understanding presence is being present.

Ofta handlar mat om kontroll. Upplever vi att vi inte har kontroll över livet i övrigt tenderar vi att ha ett okontrollerat förhållningssätt till ätandet. Då söker vi lätt enkla lösningar såsom kaloriräkning, endast hemlagat eller ännu mer idag; eliminering av whatever: kolhydrater, fett, socker, icke närproducerat, animaliska produkter, ej eko produkter, ej rättvisemärkt och så vidare.

Avdramatisera maten.

För de allra flesta fungerar det inte att leva upp till detta 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, 365 dagar om året. Att eliminera nästan allt är kortsiktigt. Och jag tycker inte om förbud. Jag tänker inkluderande inte exkluderande och det har jag inte alltid gjort.

Jag ”unnar mig” att äta hälsosamt och klimatsmart varje dag. Mina mattider på vardagar är rätt lika och min mat är överlag växtbaserad. Jag ”unnar mig” ofta säsongens mat. Jordgubbar och annat jag tycker är gott beroende på vilken årstid det är. Det är vad ”unna sig” betyder för mig.

Listor med vad du inte får äta (tabulistor) och förbud gör att risken att ”falla dit” är mycket större. Det handlar om att ha en sund inställning till oss själva, till livet och att inte fånga in sig själv i någon slags bur där vi inte vågar följa med våra vänner ut på restaurang av rädsla för att inte kunna äta något. Eller aldrig våga smaka den där kakan på ett kalas för att du inte har 100% koll på hur den är bakad och vad den innehåller. Eller om vi (trots att hjärnan säger nej) tar en kaka – tänka att vi lika gärna kan ta en till när vi ändå tog en och hamna i en ond cirkel.

Tillit- och beteendekontroll. Lyssna på din kropp. Unna dig det som är hälsosamt och gott och vill du ta en kaka (eller något annat) när du är sugen ibland så gör det utan att få dåligt samvete. Ha tillit till att du kan unna dig det din kropp behöver och mår bra av. Och ha tillit till att du därmed kommer kunna kontrollerna ditt ätbeteende.

Imorgon postar jag ett smarrigt inlägg med Schärs smörgåsrån. Det är vad vi unnar oss ikväll.

Om du tvivlar, minns kraften i din tillit till dig själv och glädjen av att vara fri.
Enjoy <3 Mekto