Fibrer, kolhydrater, protein, vitaminer, antioxidanter…svettigt. En hel djungel av ord som ska serveras på tallriken. Det kan lätt bli övermäktigt och nästan ogripbart och med två växande tonåringar hemma behövs det mycket mat dygnet runt.

Den erfarenhet jag har fått då jag har haft i matklasser nu i 15 år att deltagarna framförallt uppskattar tips i form av hur de kan göra för att underlätta i vardagen. De flesta frågor jag får handlar om hur du kan leva hälsosamt och hållbart under vardagen med alla krav och måsten. Många föräldrar har frågor om snabblagad mat till barn som är hälsosam och inte minst plånboksvänlig. Hemma hos mig är det ca 8 portioner mat som lagas nästan varje dag. Multitasking är inte längre ett populärt ord och inte heller något jag gärna förknippar mig själv med och jag kallar det istället för att ge våra kroppar den kärlek de förtjänar och i detta fall i form av mat. Jag älskar att äta och komma på nya recept och lika snabbt glömmer jag av dom igen 😊.

Mat är något mycket centralt hemma hos mig. Vi samlas alltid när vi ska äta och pratar länge. Det är min absoluta favoritstund på dagen. Jag tänker hälsa, miljö (säsong), tid, skafferi och plånbok i stort när det handlar om vardagsmat. Det täcker upp Mina krav på ”snabbmat”. Jag älskar att vara ledig och trappa ner, då blir det mer tid att laga mat och jag uppskattar även det enkla. Barnen börjar skolan och jag är tillbaka på jobbet. Det är en utmaning att laga bra mat varje dag!

När jag lagar mat öppnar jag kylskåpet och tänker protein, kolhydrater, fibrer, volym, vitaminer och antioxidanter. Det jag alltid pratar om på mina kurser är den traditionella tallriksmodellen. Utgå ifrån den och öka mängden protein/kolhydrat/fibrer eller minska beroende på vad just Du behöver. Tänk även volym. Många äter en stadig måltid som är bra balanserad som dom blir mätta på dock oftast för liten. Tänk på att öka volymen så du har mer att tugga på, magsäcken blir mer fylld och du känner dig mättare under en längre tid vilket enkelt kan göras genom exempelvis en stor sallad; (eller bara ett paket cocktailtomater) frukt om du vill ha mer kolhydrater. Tänk också färger – gör en så färgrik tallrik du kan. Gå sedan loss i kylskåpet.

Superenkla och balanserade måltider hemma hos mig kan vara en bönröra med sallad i wraps. Pasta med kikärtor, soltorkade tomater, olivolja och kapris. Potatis, bönor, spenat, krossade tomater, kokosmjölk med kryddor och lime i en gryta. Klyftpotatis med hummus, soltorkade tomater och en sallad. Nudlar och wokade grönsaker/rotfrukter (kylskåpsrensning) med ingefära med böngroddar eller bröd med bönröra. Tortillasbröd fyllda med mixade bönor, stekt lök och pesto (stek i panna tills det blir varmt) med en tomatsallad. Quinoasallader, bovetesallader med snabbrostade grönsaker med vitlök och olivolja…och så vidare😊.

Underskatta inte vikten av att ha ett bra matförråd hemma. Basvaror. Tänk även på att frukter och bär kan användas mycket i mat och är sprängfyllda med vitaminer och antioxidanter. Kallpressade oljor, nötter, koka mycket bönor/ärtor och linser när du lagar mat på helgen så du har ett livsviktigt protein under veckan – cheap och supergott! Något av det enklaste jag gör är ”Pizzamackor”. Vi kallar dem fortfarande så även om våra mackor idag liknar allt annat än de traditionella pizzorna som serveras. Välj gärna fiberrika bröd. Jag bjuder på flera goda förslag i mitt nästa blogginlägg på Schärs sandwichbröd som också är vetefritt.

Lättlagat och hållbart i kombination med skolstart – funkar det? JA! Det funkar!

/Enjoy och kärlek, Mekto <3