Svensk sommar mÄste vara nÄgot av det mest fantastiska som finns! Jag har lÀrt mig uppskatta sommarregn som vuxen. I veckan var jag pÄ personalfest och fick en mysig promenad genom sommarnatten med regn, blixtar och dunder hem.

Eftersom jag Àr sÄ frusen av mig Àlskar jag vÀrme! Ja, det Àr nÄgot av det bÀsta jag vet! Jag Äker skidor varje Är sent precis vid pÄsk och jag Äker ivÀg pÄ vintrarna till varmare lÀnder. Tillsammans med mina andra favoritintressen som att trÀffa nya mÀnniskor, lÀsa, dansa, lyssna pÄ musik, natur, film, lÀra mig om nya kulturer, yoga, trÀna, MAT, uppleva Àr resa.

NĂ„got som Ă€r viktigt för mig Ă€r att omfamna och uppleva matkulturen i det land jag besöker. Jag minns första Ă„ret vi skulle Ă„ka till Torrevieja i fem veckor nĂ€r Edvin precis hade fĂ„tt sin celiakidiagnos. Vi skickade tvĂ„ stora kartonger med mjöl, knĂ€ckebröd och annat i förvĂ€g till dom vi hyrde lĂ€genheten av. Utöver detta hade vi en stor resvĂ€ska med mat ocksĂ„. Jag minns hur rĂ€dd jag var för att Ă€ta ute. Vi Ă„t ute pĂ„ restaurang EN gĂ„ng under den semestern (Edvins födelsedag efter noggrann genomgĂ„ng och förberedelse i restaurangens kök). Inte av snĂ„lhet utan rĂ€dsla. Idag Ă€r jag en rutinerad resande 😊.

Om du flyger sÄ bestÀll glutenfritt. Efter min och Edvins resa till Milano, nÀr vi var sÄ sena, har vi alltid nÄgot nerpackat (vi hade inte med oss nÄgot Àtbart, tÀnkte att det fanns nötter och annat pÄ flyget). PÄ planet var vi vrÄlhungriga och nötter förbjöds under hela resan dÄ det fanns en som hade luftburen nötallergi. Allt som fanns att köpa utöver det var med gluten i. Den natten Ät vi den bÀsta pizzan och vedugnsbakade brödet ever! Ett minne vi aldrig glömmer!

AlltsĂ„, packa alltid med dig en nödmatsĂ€ck bestĂ„ende av exempelvis nötter, rawfoodbars, torkade frukter/bĂ€r, chiafrön (kan enkelt blötlĂ€ggas i juice för en mĂ€ttande pudding), frukt, grönt i handvĂ€skan. Reser du lĂ„ngt kan det vara fint att ta med ett vakuumpackat fĂ€rskbröd i handbagaget ifall att din vĂ€ska försvinner (har hĂ€nt mig ett par gĂ„nger och jag har fortfarande inte lĂ€rt mig fördela mitt bagage â˜č).

Packa ner bröd. Har du det klarar du dig utmÀrkt hela resan. Bröd funkar liksom med allt (se mitt blogginlÀgg pÄ superenkla sÀtt att anvÀnda sig av bröd pÄ resor!). Ifall du Àr ett kakmonster kan du Àven packa ner kakor. Vi kan leva pÄ glass nÀr det Àr varmt.

Alltid bra att tÀnka pÄ Àr att kontakta hotell i förvÀg, ring och maila alla stÀllen du ska besöka. Hotell med lÀgenhetskök Àr praktiskt. Det finns alltid lokala butiker och marknader du kan handla frukt, grönsaker och allt som Àr naturliga rÄvaror i. DÀr lÀr du dig ocksÄ samtidigt om deras matkultur och kan utforska nya frukter och grönsaker och andra naturliga rÄvaror. MÄnga utlÀndska produkter Àr Àven baserade helt pÄ majs, durra, ris, teff och tapioka vilka Àr naturligt fria frÄn gluten. Var försiktig med att handla fÀrdigmat pÄ gatustÄnd om inte allt som sÀljs Àr naturligt fritt frÄn gluten. Ladda ner en översÀttningsapp sÄ du kan göra dig förstÄdd om du inte kan sprÄket. Var uppmÀrksam pÄ lösviktsvaror.

Vid restaurangbesök Ă€r det bra att tala om vad du KAN Ă€ta. Om du vĂ€ljer en egen komponerad rĂ€tt och inte nĂ„gon klar frĂ„n menyn vet du precis vad som Ă€r i den samt att de tillagar den nĂ€r du bestĂ€llt och du har möjlighet att fĂ„ den tillagad i rena pannor. Tala gĂ€rna om att om du fĂ„r i dig gluten sĂ„ blir du akut sjuk. Det Ă€r ingen som vill att du blir sjuk pĂ„ deras restaurang och Ă€r försiktiga med din mat dĂ„. Att de fĂ„r kĂ€nnedom om att du har celiaki och inte ”bara” vĂ€ljer bort gluten ur din kost. Detta har gjort att vi klarat oss mycket bĂ€ttre. FrĂ„ga gĂ€rna efter glutenfria alternativ (det Ă€r mĂ„nga som har det idag). VĂ€lj ALLTID bort mat du Ă€r osĂ€ker pĂ„. Var försiktig med sojasĂ„ser, chips, rostad lök, friterat och sĂ„ser som ofta kan innehĂ„lla vete.

Framförallt, ta seden dit du kommer. Omfamna matkulturen och de fantastiska miljöerna och mÀnniskorna. Och var inte rÀdd för att resa. Enjoy, Mekto