Maj och hela början av juni är avslutningar och fest för mig. Ännu mer sedan jag fick barn. ”Bara för att det är sol” blir det festliga, oplanerade middagar, fika”, fira för att våren är här, första maj, Celiakidagen och inte minst min födelsedag! Har jag glömt något? Troligast 😊. Hela maj och början av juni känns som kalas och vips så är det semester. Är det så för er också?

För mig är det viktigt att det jag bjuder på är gott, att alla ska kunna äta av det som bjuds samt att det inte får ta för lång tid att förbereda eller laga! Som er andra arbetar jag heltid och vill gärna umgås med min familj, träna och vila också. Det blir mycket mindre av träning (ibland inte alls) och det blir mer vila emellanåt (oftast i form av yoga) för att bibehålla energin.

Fika behöver inte alltid nödvändigtvis vara sött (dock är det väldigt gott). Ett tips är att bjuda på olika smårätter. Det är enklast och ”man tager vad man haver” hemma. Röror, bröd, baljväxter, nötter, säsongens frukt, grönt och bär. Grönsaker som du skär i munsstora bitar är fantastiskt goda att doppa i härliga dippsåser. Rosta bröd med olivolja, mineralsalt, färskpressad vitlök; skär i munsbitar och dippa även det. Gör en smarrig bär- eller fruktsås som du kan smaksätta med (eller både och) och dippa rostat bröd med citron och ingefära på. Gör kalla snittar, varma mackor med goda pålägg; kalla mackor med frukt, avokado och bär. Gör en kall soppa och toppa med krutonger. Supersnabb cheesecake och andra efterrätter du kan röra ihop toksnabbt, servera i portionsformar och garnera med det säsongen erbjuder. Det är fint att ha rostade nötter och baljväxter med olika smaker, soltorkade tomater, oliver, kimchi och annat gott och mättande hemma som du alltid kan ställa fram med röror, frukt och grönt och hummus (i olika smaker). Stekta, grillade eller ugnsbakade rotfrukter, grönsaker och frukt på bröd är smaskens.

Något som är en stående paradrätt hos mig (när det är vår- och sommarbjudningar) är såklart vår svenska Smörgåstårta! Mitt allra första recept på den (och det jag gjorde i många år framöver) fick jag av Claes, en kollega jag arbetade med på Mode Frisören (ja, jag är utbildad frisör och arbetade i 2 år som det innan jag bytte karriär :)). Detta var ca 25 år sedan (och lite till tror jag). Jag är Claes evigt tacksam för att han bjöd in mig i smörgåstårtevärlden då jag ännu inte mött någon som har smakat på mina tårtor och inte älskat dom!

Smörgåstårtor går fantastiskt snabbt att göra och du kan ha det mesta du har hemma i dom. Gör röror på broccoli, nötter, baljväxter, rödbetor, grillade paprikor, andra grönsaker, avokado, frysta grönsaker såsom ärtor, massor av örter, pepparrot är gott att ha i smörgåstårta, tångkaviar och något surt såsom citron, lime, grape eller annat att garnera med. Massvis med grönsaker, örter, någon söt fukt och lite bär. Du kan ha i vegansk majonnäs, vegansk kokosyoghurt, kokoscrème fraîche eller annat veganskt alternativ. Var inte rädd för att krydda och kom ihåg att du kan krydda med exempelvis torkade örter, färska örter, pepparrot, vitlök, lök och dina favoritsmaker. Ju mer smak – desto godare, jag lovar. Tänk på att garnera tårtan med lite sötma, så du får alla smaker: sött, salt, syrligt, bittert och umami. Umami kan av många beskrivas som en smak med sälta. Det ger den perfekta smakbalanseringen! Och smakbalansering är något jag är bäst på!

Till Internationella Celiakidagen firade vi med en fantastisk vegansk Smörgåstårta 😊! Jag har i samarbete med Schär firat dagen i över 10 år och har på olika sätt uppmärksammat dagen under dessa år. I år gjorde jag en stor, toksnabb, vegansk smörgåstårta såklart som jag bjöd mina kollegor på. Det blev en hit! Jag fick så mycket beröm (nästan att jag tänkte att jag borde lagt mer tid på den) och en kollega sa att det var den godaste lunchen hon har ätit i år! Jag vill tillägga att ingen av dem är veganer eller utesluter gluten ur sin kost. En kollega som är svårflörtad sa att hon tyckte den var så god att hon ville ha receptet. I made it!

Använd vilket skivat bröd du vill och gör tre snabba röror. Jag mixade röd, grillad paprika, solrosfrön, vitlök, persilja, chiamjöl, citronzest, salt och peppar i en. Den andra mixen hade jag i avokado, gröna ärtor, pepparrot, dill, limezest och saft, salt och peppar. Sista krämen (toppingen) var en blandning på svart tångkaviar, vegansk hemmagjord majonnäs (funkar bra med köpt), kokosyoghurt, kokos creme fraiche, salt och peppar. Toppa hela tårtan med pressad vitlök, finhackad rödlök och gräslök. Täck med machésallad, finhackad tomat, skivade rädisor, mandolinad gurka, skivad citron, tärnad melon, färska blåbär, färsk dill och ännu mer rödlök. Supersnabbt och superlätt!

Här kommer också en länk till ett tidigare recept på smörgåstårta som jag lovat.

Vegansk smörgåstårta

Enjoy <3 Mekto