Ikväll blev det något så tokigt (och helt olikt mig!) som Vulkanpizza till middag. När jag var i Warszawa med Albin berättade han om en pizza som han och Edvin hade sett en bild på. Tro det eller ej men det är en rätt med en hamburgare och pommes frites inbakade som i en Calzone! Jag lovade Albin att vi skulle testa detta ihop när vi kom hem. Så här kommer det, på bilden ser ni resultatet!

För att göra den så ”nyttig” som möjligt blev det en burgare av kikärtor och sötpotatis. Pommes fritesen gjorde vi också med sötpotatis som vi friterade i kokosolja och kryddade med lökkrydda och örtsalt. Vi hade även på hemmagjord Ajvar, färsk lök, tomat, färsk chili, egengjord majonnäs med dijonsenap, hemmagjord ingefärsdressing och rivna morötter samt rödbetor mellan bröden. Till det serverade vi strimlad zucchini. Hamburgerbröden och pizzabottnen gjorde vi av ”Pestobullsdegen” – för att göra det enkelt för oss. Vill du ha en vegansk Vulkanpizza utesluter du äggen och använder nöt- eller frömjölk som vi. Receptet hittar du här: http://mekto.se/2015/06/05/pestobullar/. Vi gjorde en sats och den räckte till fyra hamburgerbröd och fyra pizzadegar. Bröden gräddade vi i 14 minuter på 225 grader.

Vi fyllde bröden med ovanstående ingredienser och kavlade därefter ut 4 tunna pizzadegar. På degen la vi en burgare, pommes och mozzarella i barnens (på min la jag Cashewkräm (finns i min bok ”Läcker vardagsmat utan gluten och mjölk”) eller  se receptet nedan) – tryckte ihop kanterna på pizzadegen så att det blev en öppning kvar och fyllde öppningen med mer mozzarella (eller Cashewkräm). Det ska se ut lite som en vulkan (som Albin ville). Sista gräddningen var också på 225 grader i 8 minuter. Bilden blev lika fin som maträtten smakade (enligt mig:)). Och nej, detta recept hamnar inte i min nästa bok :)! Njut av det ni som vill och ni andra kanske får er ett gott skratt – det bjuder jag gärna på. Enjoy!

Cashewkräm

5 dl naturella cashewnötter

5 cm skalad, finriven ingefära

1 finhackad vitlöksklyfta

1 msk starkt paprikapulver

saft av 1 lime

1 msk rumsvarm kokosolja

Blötlägg nötterna över natten. Skölj bort blötläggningsvattnet. Mixa först de blötlagda cashewnötterna i en matberedare en stund. Tillsätt därefter resterande ingredienser och kör till en kräm. Vid behov — tillsätt mer kokosolja.